POISTUNEET
PÖRSSIYHTIÖT |
Ab Ferraria Oy (vanha)Per. 1898, lak. 1953. Nimi vuoteen 1925 Aktiebolaget Ferraria. Latinan ferraria viittaa takomiseen.1912 tuotanto käsitti honka- ja lankanauloja (kuva ↓, enin osa Suomessa käytetyistä nauloista [Tif]), metallilankoja ja -verkkoja, kettinkejä, saranoita, hevosenkenkiä ym. kankiraudasta [Kta]. Yritysesitys. Kuva 2 3. Ilmoitus. Ferraria toimi aluksi Tampereen Tammelassa (laitos lopetettu 1910) [H, Kta, Tif]. 1903 ostettiin Jokioisten (per. 1804) ja Loimaan (per. 1886) naula- ja rautatehtaat Jokkis Gods Ab:lta [Kta]; ks. myös Wesikoski Ab ja Ab Jermak. 1919 Ab Ferraria osti Pero Spikfabriks Ab:n. 1926 ostettiin Rauman Naulatehdas Oy ja 1934 Suomen Pultti Oy [J 34]. Ennen ja jälkeen 1. maailmansotaa Jokioisissa (kuva 2) oli n. 200 ja Loimaalla (kuva 2) n. 80 työntekijää [Kta, Tif]. 1948 heitä oli yht. 600 ja yhtiön myynti oli 575 Mmk [St]. TJ 1916–47 Hjalmar Björn (1884–1947). Pörssilista 29.2.1916–23.10.1951. Pörssivaihto, joka aikaisemmin oli melko suuri ja jatkuva, romahti 1921 lähes mitättömäksi ja satunnaiseksi. Oltuaan 1930 alle 300 mk, kurssi kymmenkertaistui vähitellen vuoteen 1951 mennessä. 150 os. à 500 mk, 1899 op. 400 os., 1900 1400, 1902 1600, 1910 3448, 1917 6000 os. 1919 R 2:1, op. 4,5 Mmk. 1920 rahastoannin (1:1) ja suunnatun annin (Pero Spikille) jälkeen op. oli 11 Mmk sekä rahastoannin 1929 (2:1) jälkeen 16,5 Mmk (yht. 33.000 os. à 500 mk), missä se pysyi. Osakekirja. 1903 pääosakkaaksi (63 %, 1918 40 %) tuli Jokkis Gods Ab ([Kta] II s. 36), jonka omaisuus yhtiön omistajan Alfred Kordelinin kuoltua 7.11.1917 myytiin 2.8.1918 valtiolle [Stk]. 1927 valtio tarjosi 2/3 Ferrarian osakekannasta Wärtsilälle, joka hylkäsi tarjouksen [Haavikko Wärtsilä s. 31]. 1931 valtio kauppasi 1/3 osakkeista à 500 mk ja Fiskars ja sen omistajasuvut ostivat osakkeet [Haavikko Wärtsilä; Carlson Fiskars s. 142]. 1934 Fiskars-yhtiölla oli itse vain 7 %, mutta 1943 jo 63 %. Oy Ferraria Ab fuusioitiin Oy Fiskars Ab:hen per 1.1.1951. Fuusiossa sai 10 osakkeella 1 Fiskarsin osakkeen, jotka silloin otettiin uudelleen pörssilistalle. 1979 Fiskars myi Jokioisten ja Loimaan laitokset Ovako Oy Ab:lle. 1993 Jokioisten ja Loimaan tehtaiden (naulat, kettingit) omistajaksi tuli MBO-kaupassa OFA Oy Ab, joka 1997 siirtyi Gunnebo Industrier AB:lle. Nykyinen Nordic Traction Oy (entiset nimet OFA Oy Ab, Ovako Kettinki Oy Ab) valmistaa Loimaalla ajoneuvojen liukuesteketjuja. [Historiikit. Kauppa se on joka kannattaa (2004) s. 314–8. Suur-Loimaan historia II s. 206–8. Jokioisten historia (1991) s. 140 ja 340 ja 496. Jokioinen 1631–1931 s. 279. Kartanosta kunnaksi s. 140 ja 340–7 ja 496–503. Tampereen kaupungin historia III s. 81–83. Suomalaisia suurliikemiehiä s. 303. Hyttinen Rauta ja teräs s. 146. Salokorpi Suomen rautaruukit s. 122. Forssan Lehti 28.6.1935 s. 2. Lisää: Tfif s. 125, H Hel-T s. 202, Kta I s. 74, Tif s. 327, St-lehti 10/1924 s. 246, Stk I s. 67, KotimTuot 9/1934 s. 255–7 ja 6–7/1937 s. 181–5, St s. 186.] © G. Kock |