|
Aktiebolaget CrichtonPer. 1914, lak. 1924. Lausutaan [kraitn]. Edeltäjä per. 1842 paikalla konepaja Cowie & Ericssonina (kuva 2), nimi vuodesta 1863 W:m Crichton & Co (oy 1874, kr. 520).1850 Crichton valmisti maan ensimmäisen höyrykoneen. Höyryaluksia rakennettiin 1863 lähtien. 1883 Aurajoen itärannalla toimiva W:m Crichton & Co Ab osti laivaveistämö Åbo (Stads) Gamla Skeppswarfin Aurajoen länsipuolella. Laitoksia oli nyt joen molemmin puolin (kartta). William Crichton eli 1827–89. 1906 650 työntekijää Turussa. 5.5.1913 tämä yhtiö teki konkurssin Pietarin osaston (571 työntekijää 1906) vaikeuksien vuoksi. Liiketoiminnan jatkajaksi perustettiin 1914 otsikon uusi Ab Crichton. Sota-aluksia 2 3, muuta 2 3 4 5 6 7. Konepajan ja köysituotannon merkitys kasvoi. 1920 oli 500 työntekijää [Tif]. Yrityksen esitys. ![]() Pörssilista 26.9.1916–31.12.1924. Otettu listalle pörssivälittäjän esityksestä. Osakevaihto oli pieni, yht. 458 osaketta (kolmena vuotena ei ollut lainkaan vaihtoa). Kurssi laski 4000 mk:sta 500 mk:aan, mutta osakeantien vaikutusta ei silloin ole otettu huomioon. 2000 os. à 1000 mk, op. 2 Mmk. 1918 U+R 2:1 à 500 mk (na. 1000 mk), op. 3 Mmk. 1920 R 3:1, op. 4 Mmk. 1920 R 2:1, op. 6 Mmk 6000 os. à 1000 mk. Osakekirja, kup. Ab Crichtonin perustivaat 50/50 veljekset Ernst ja Magnus Dahlström (sukupuu), mutta 1916 he myivät osakkeensa Emissioni-oy:lle. Se luopui 1919 osake-enemmistöstä [Mercator 5/1920] ja 1924 mennessä kaikista osakkeistaan. Silloin Ernst Grönblom oli suurin omistaja 18 %:lla (Grönblom-sukupuu). Crichton ja itärannan Vulcan yhdistettiin 7.8.1924 silloin perustettuun uuteen Ab Crichton-Vulcan Oy -yhtiöön. Sen osake-enemmistö 1928 siirtyi Kone- ja Siltarakennus Oy:lle (omisti 98 % 1931), josta taas 1935 tuli Wärtsilän tytäryhtiö. Viimeinen laivan vesillelasku joen länsirannalla tapahtui 1970, minkä jälkeen siellä tehtiin varusteluita vuoteen 1988. Alue myytiin Turun kaupungille 1979. Turun Pernon telakka oli valmistunut 1976. [Historiikit (ks. myös Wärtsilän). Gripenberg Kone- ja Siltarakennus s. 214–6. Haavikko Wärtsilä s. 37. S. vuoritoimi I s. 548 ja III s. 427–439. Aboa 2004 s. 85. Sisua siloa ja sinappia s. 20 22 326–341. Turun kaupungin historia 1856–1917 I nide s. 108 ja 131–2. Turku muuttuva kaupunki I s. 58–59. S. valimoteollisuus s. 320. Päijännettä pitkin s. 200–2. Tekniska Föreningens i Finland förhandlingar 4/1893 s. 151–3. Laivastolehti 5/1926 s. 121–4. Tekniikan Waiheita 1/2002 s. 37–43. ÅU 19.1.1919 s. 6 ja 27.6.1920 s. 6. TS 17.9.1922 s. 10. Lisää: Tfif s. 111, H Tku-T s. 28a, H Tku-T s. 17, Tif s. 325, Stal s. 325, St s. 292, St-lehti 1925 s. 170, Et-Pohj 2 s. 38.] © G. Kock ![]() |